woensdag 15 mei 2013

Leon , 10e dag, woendag 15 mei siëstadag

10e dag, Woensdag 15 mei, Siësta-dag in Leon

glas-in-lood-ramen kathedraal Leon
Lekker een vrije dag. Even bijkomen want het lichaam geeft signalen af dat er even rust moet zijn.
Als ik via het smalle raampje naar buiten kijk, zie ik een strakblauwe poollucht, ja, zo koud is het.
€ 2,50 het ontbijt: kop thee, glaasje jus d’orange, een tostada tomate.
Te weinig maar een tostade jamón voor € 1,25 extra, daar kun je geen honger voor lijden.
Het bezoek aan de Cathedral de Santa maria de Regla zet gelijk de toon: duik in een ver en ongeschonden verleden. Wel even € 5,00 betalen
Gebouwd naar het voorbeeld van de Noord-Frans gothiek. Gebrandschilderde ramen met een oppervlak van 1800 m2. Maar goed dat hier geen oorlogen gewoed hebben zoals in de Nederlanden… , Duitsland o.a.
"Padre" Francesco Fiasco
Er wordt hier gewerkt: er staan steigers in het midden. Maar zie niemand.

Aangezien Gerard nog even zijn zonden kwijt wil: hij heeft weer onkuise dromen gehad,  biechtte hij mij vanmorgen op, zet ik mij weer in de biechtstoel en Gerard knielt nederig neder.














Het viel trouwens wel mee met die dromen maar ja,  ik verklap ze niet want dat is biechtgeheim.



Kloostergang bij de kathedraal van Leon
De aangrenzende kloostergang , de Claustro, gaf een mooie doorkijk naar de kathedraal. Op sommige muren waren nog oude fresco's te onderscheiden.
Ik kon het niet laten om Gerard voor te stellen, zich op te stellen tussen de heiligen en ik moest constateren dat hij talent heeft.

Hij wilde mij vervolgens opbaren in een der nissen; koude ondergrond maar dan weet je gelijk hoe de honderden ingemetselde lijken zich al eeuwen voelen.
Ben maar gauw verrezen voordat de "lijk"verstijving zich doorzette.
De "zalige" Francesco

De volgende kerk was de San Isodoro, 11e eeuw, een vroeg-Romaans bouwwerk, gegrondvest op de fundamenten van een Romeinse tempel. Je ruikt het verleden overal. In het Mausoleum is ook de grafkelder van de vroegere koningen van Leon (913 - 1301).




Onder elke bank zit een witte radiator om de billen en zo te verwarmen. Wat een luxe. Als ze dat bij ons doen, krijg je de kerken misschien wel weer vol, in ieder geval zwervers in de koude maanden.

Een volgend juweeltje was het Casa de Botines, een gebouw ontworpen door Antonio Gaudí.
Het zal de komende eeuwen kunnen doorstaan: uit een soort granietsteen opgetrokken in een bijna middeleeuwse stijl; op de hoeken ronde torens met ramen er in om zoveel mogelijk licht te laten binnenkomen. Er zit nu een bank in, de Caja España.




Door Gaudi ontworpen; Casa de Botines

Na een heerlijke lunch, midden in een drukke winkelstraat maar wel buiten in de zon. Eindelijk eens gebakken ei met wat vette friet.


Op de Plaza Mayor waren ze net de spullen aan het opruimen.

Enkele zigeunerachtige typen waren uit de containers hun groente en soepjes bij elkaar aan het graaien en ze kwamen met indrukwekkende hoeveelheden, verzameld in weggegooide kistjes van marktkooplui aan hun trekken.
Terug naar ons  hotel Guzman el Bueno.








Menu noche voor € 15, inclusief water, fles wijn en koffie / thee

Even een heerlijk dutje gedaan. Gerard zat gelijk aan de laptop en toen mijn schoonheidsslaapje voorbij was, kon ik al de foto’s van vandaag selecteren en verkleinen.
Daarna terug de stad in , op zoek naar een gezellig restaurant. Het werd Restaurante Casa Los Botones in de Calle de las Platerías Cardiles.Menu Noche .
Na een korte wandeling weer terug naar het hotel; het avondritueel brak weer aan: tassenpakken, kijken wat er nog in kas was, daar is Gerard heel stipt in en zijn advies was om toch maar weer beiden € 100,00 in de huishoudportemonne te storten.
 

1 opmerking:

  1. Toen ik de berichten hoorde over het barre weer ook in Noord Spanje moest ik aan jou (lees: jullie) denken Nieuwsgierig keek ik op je logboek. Ik beken het maar meteen: ondanks dat flink afzien ben ik toch jaloers op jullie. Ik zie aan de fotos dat jullie nog in zijn voor een geintje. Veel succes verder. groet, straatgenoot Frans Boumans

    BeantwoordenVerwijderen